Fibernetwerk verovert België

Het voorbije jaar is er in België om de 15 seconden een nieuw huishouden of bedrijf aangesloten op het nieuwe fibernetwerk. Gent, Antwerpen, Oostende, Knokke, Brugge, Hasselt … steeds meer steden zijn vandaag al definitief overgeschakeld op fiber. Maar dat betekent ook dat het oude kopernetwerk op steeds meer plaatsen verdwijnt. Reden te meer dus om meteen over te schakelen zodra je daar de kans toe krijgt.

“Er zijn tal van goede redenen om nu over te schakelen op het fibernetwerk”, legt Syndic Partner Manager Vivianne De Swart uit. “De technologie is groener want veel energieefficiënter. De installatie is momenteel gratis. Maar bovenal haalt een fiberlijn tot wel tien keer hogere datasnelheden en is de latency of stabiliteit veel betrouwbaarder.”

“Die snelheid en stabiliteit is tegenwoordig essentieel geworden, nu steeds meer mensen regelmatig thuiswerken en videobellen, en er in een huishouden vaak meerdere toestellen met het internet verbonden zijn: laptops, smartphones en tablets, maar ook intelligente verlichting, verwarming, domotica en andere slimme toestellen.

Kopernetwerk definitief afgeschakeld  

“Eens we fiber in een bepaalde regio hebben uitgerold, wordt het oude kopernetwerk afgeschakeld”, waarschuwt Vivianne. “Mensen die dan nog niet zijn overgeschakeld naar fiber, kunnen geen gebruik meer maken van het oude netwerk. Ze zullen dus niet meer kunnen bellen, surfen, tv kijken … En dat voor alle operatoren die van het kopernetwerk gebruik maken.

Ook voor syndici is dit belangrijk, legt Vivianne uit: “In de gemeenschappelijke ruimtes zijn vaak heel wat toestellen aangesloten op het kopernetwerk: domotica, het alarm, de verwarming of de liftlijnen … Als het kopernetwerk wordt afgeschakeld, werkt dat allemaal plots niet meer”.

Begin tijdig

Om te vermijden dat een gebouw zonder internetverbinding valt, is het cruciaal dat syndici snel reageren van zodra hun gebouw zich in een fiberzone bevindt, en liefst zelfs nog voordien. “Als er binnenbekabeling nodig is in de gemeenschappelijke ruimtes, sturen we een technisch verslag op. Daarna heeft een syndicus twee maanden de tijd om opmerkingen bij het technische verslag in te dienen”, legt Vivianne uit. 

“Maar wat merken we? Vaak bekijken syndici het technische verslag pas tijdens de algemene vergadering, en komen de vragen dan pas binnen. Nog een jaar wachten tot de volgende algemene vergadering om aan de werken te beginnen is meestal geen optie want de klok tikt en de volledige afsluiting van het kopernetwerk nadert. Daarom raden we syndici aan om zich op tijd voor te bereiden, en bijvoorbeeld een mandaat aan te vragen op de eerstvolgende algemene vergadering. Zo kan je het technisch verslag bekijken met de raad van mede-eigendom zodra je het ontvangt en er tijdig op reageren en indien nodig laten aanpassen.

Een hechte samenwerking  

Partnerschap is volgens Vivianne het sleutelwoord in de uitrol van het fibernetwerk.

“Daarom hebben we bij Proximus een intern Syndic Team opgericht. We merkten immers dat als professionele syndici naar onze gewone 0800 nummers belden, ze niet altijd een snel of correct antwoord kregen op hun specifieke vragen. De professionele syndicus wordt door het speciaal hiertoe opgeleide Syndic Team erkend als de vertegenwoordiger van de vereniging van mede-eigenaars.”

INFO

Proximus Syndicus Team: syndic@proximus.com 
De syndicuspaginaproximus.be/syndicfiber 
De website van het BIPTwww.infofibre.be 


Onze blogs

DELEN


 



Geniet van de financiële ondersteuning tot 12.000 euro voor het opstellen van een renovatiemasterplan.