Vaarwel koperverbinding, tijd voor fiber

De overschakeling naar het fibernetwerk gaat goed vooruit in België. Dat er ultrasnel en stabiel internet in gebouwen gelegd wordt, is goed nieuws. Maar tegelijk betekent dat ook dat het huidige kopernetwerk geleidelijk buiten werking gesteld wordt. Door op deze evolutie te anticiperen, kunt u heel wat onaangename verrassingen voorkomen.

Het aftellen is begonnen

Tegen 2028 wil Proximus zo goed als 100% van de appartementen van fiber voorzien.

Dus als uw gebouw zich in een fiberzone bevindt, zoals momenteel al het geval is voor 380.000 appartementen in België, dan begint het aftellen naar de deactivatie van de huidige koperverbinding, zowel voor bewoners als voor de mede-eigendom (liftlijnen, alarmen, conciërgeabonnement...).

Om ongemakken te voorkomen (de stopzetting van de internet-, tv- en telefoniediensten) bent u best op de hoogte van de formaliteiten voor een fiberaansluiting. Het is immers bijzonder vervelend als u geen gebruik meer kunt maken van cruciale diensten zoals uw automatische slagbomen, alarmen, liften... of zelfs vitale diensten zoals het personenalarm van oudere bewoners.

In elke fase van de installatie speelt de syndicus een rol

De fiberuitrol volgt een strikt schema per wijk en stad om het huidige netwerk te vervangen. De installatie is volledig gratis en verplicht bewoners niet om zich te abonneren op een specifieke operator, want het netwerk staat open voor elke provider die dat wenst. 

Overzicht van de installatiestappen en de rol van de syndicus

  1. Zodra een gebouw zich in een fiberzone bevindt, nemen we contact op met de syndicus om een gebouwstudie uit te voeren.

  2. Als er binnenbekabeling nodig is in de gemeenschappelijke ruimtes om de individuele appartementen aan te sluiten, sturen we een technisch verslag op per aangetekend schrijven. De syndicus kan eventuele opmerkingen of vragen doorsturen. Als er geen binnenbekabeling nodig is, sluiten we de woningen aan via de gevel

  3. In de twee maanden na de verzenddatum van het verslag kunnen de werken in het gebouw beginnen. De installatie is volledig gratis en wordt uitgevoerd zonder onderbreking van de internetverbinding!

  4. Zodra de installatie in de gemeenschappelijke delen voltooid is, contacteert Proximus alle bewoners (klant of geen klant) om de overschakeling naar een Fiber-pack of -product van Proximus aan te bieden. Dit is ook het ideale moment voor de syndicus om naar fiber over te schakelen voor alle diensten die door de mede-eigendom gebruikt worden. 

  5. Ten slotte, als de fiber niet binnen de vooropgestelde termijn in het gebouw geïnstalleerd is, zal Proximus de syndicus en zijn klanten, maar ook het BIPT*, op de hoogte brengen van de verplichting om het kopernetwerk binnen de 2 jaar af te sluiten!

Zonder fiber in het gebouw zullen de diensten van Proximus-klanten en die van andere operatoren die gebruik maken van het Proximus-netwerk permanent worden afgesloten, zonder de mogelijkheid om hun diensten naar het nieuwe netwerk over te schakelen.

* Het BIPT is de bevoegde federale regulator voor de markt van elektronische communicatiediensten.

Voor meer informatie: 

Proximus Syndicus Team: syndic@proximus.com 
De syndicuspagina: proximus.be/syndicfiber 
De website van het BIPT: www.infofibre.be 

Kom ons bezoeken op het Salon van de Mede-Eigendom op 16 november 2023.

Onze blogs

DELEN


 



Energiegemeenschappen, een financieel manna voor de VME