De overschakeling naar het fibernetwerk gaat goed vooruit in België. Dat er ultrasnel en stabiel internet in gebouwen gelegd wordt, is goed nieuws. Maar tegelijk betekent dat ook dat het huidige kopernetwerk geleidelijk buiten werking gesteld wordt. Door op deze evolutie te anticiperen, kunt u heel wat onaangename verrassingen voorkomen.
Het aftellen is begonnen
Tegen 2028 wil Proximus zo goed als 100% van de appartementen van fiber voorzien.
Dus als uw gebouw zich in een fiberzone bevindt, zoals momenteel al het geval is voor 380.000 appartementen in België, dan begint het aftellen naar de deactivatie van de huidige koperverbinding, zowel voor bewoners als voor de mede-eigendom (liftlijnen, alarmen, conciërgeabonnement...).
Om ongemakken te voorkomen (de stopzetting van de internet-, tv- en telefoniediensten) bent u best op de hoogte van de formaliteiten voor een fiberaansluiting. Het is immers bijzonder vervelend als u geen gebruik meer kunt maken van cruciale diensten zoals uw automatische slagbomen, alarmen, liften... of zelfs vitale diensten zoals het personenalarm van oudere bewoners.
In elke fase van de installatie speelt de syndicus een rol
De fiberuitrol volgt een strikt schema per wijk en stad om het huidige netwerk te vervangen. De installatie is volledig gratis en verplicht bewoners niet om zich te abonneren op een specifieke operator, want het netwerk staat open voor elke provider die dat wenst.
Overzicht van de installatiestappen en de rol van de syndicus
- Zodra een gebouw zich in een fiberzone
bevindt, nemen we contact op met de
syndicus om een gebouwstudie uit te
voeren.
- Als er binnenbekabeling nodig is in
de gemeenschappelijke ruimtes om de
individuele appartementen aan te sluiten,
sturen we een technisch verslag op per
aangetekend schrijven. De syndicus kan
eventuele opmerkingen of vragen doorsturen.
Als er geen binnenbekabeling nodig is, sluiten
we de woningen aan via de gevel.
- In de twee maanden na de verzenddatum
van het verslag kunnen de werken in
het gebouw beginnen. De installatie is
volledig gratis en wordt uitgevoerd zonder
onderbreking van de internetverbinding!
- Zodra de installatie in de
gemeenschappelijke delen voltooid is,
contacteert Proximus alle bewoners (klant of
geen klant) om de overschakeling naar een
Fiber-pack of -product van Proximus aan te
bieden. Dit is ook het ideale moment voor de
syndicus om naar fiber over te schakelen voor
alle diensten die door de mede-eigendom
gebruikt worden.
- Ten slotte, als de fiber niet binnen de
vooropgestelde termijn in het gebouw
geïnstalleerd is, zal Proximus de syndicus
en zijn klanten, maar ook het BIPT*, op de
hoogte brengen van de verplichting om het
kopernetwerk binnen de 2 jaar af te sluiten!
Zonder fiber in het gebouw zullen de diensten van Proximus-klanten en die van andere operatoren die gebruik maken van het Proximus-netwerk permanent worden afgesloten, zonder de mogelijkheid om hun diensten naar het nieuwe netwerk over te schakelen.
* Het BIPT is de bevoegde federale regulator voor de markt van elektronische communicatiediensten.
Voor meer informatie:
Proximus Syndicus Team:
syndic@proximus.com
De syndicuspagina:
proximus.be/syndicfiber
De website van het BIPT:
www.infofibre.be
Kom ons bezoeken op het Salon
van de Mede-Eigendom op 16
november 2023.