Overslaan naar inhoud


Memorandum 2024: UVS voorstellen voor wettelijke hervormingen en haalbaarheid van de 2050 energienorm voor appartementsgebouwen

De dringende noodzaak voor energierenovatie in appartements-gebouwen is onbetwistbaar. Voortzetting van de huidige gang van zaken zal de ambitieuze doelstellingen voor 2050 onhaalbaar maken. Wij richten ons in dit memorandum op de voornaamste belemmeringen en doen aanbevelingen voor wetgevende aanpassingen die de financiering en het besluitvormingsproces kunnen vergemakkelijken.


1. Economische uitdagingen en impact op energetische evolutie 

De huidige economische context, gekenmerkt door stijgende inflatie en toenemende armoede, legt een zware druk op mede-eigenaars, vooral de meest kwetsbaren. Wonen in een appartementsgebouw, ooit beschouwd als een betaalbare huisvestingsoptie, is voor velen financieel onhoudbaar geworden. Daarbij komt de complexiteit en verzwaring van de taken van de syndicus, terwijl de vergoeding hiervoor nauwelijks is aangepast aan de gestegen verantwoordelijkheden. 


2. Aanbevelingen voor financieringsmethoden 

a. Reservefonds 
Wij pleiten voor een herziening van de berekeningsgrondslag van het reservefonds zoals vastgelegd in BW art 3.86-§3. Het huidige systeem is ontoereikend. Wij stellen voor om een vast percentage van de verzekerde waarde van het gebouw als basis te nemen, wat stabiliteit en voorspelbaarheid in budgettering brengt. 

b. Cash-In Opties: elevation of optopping 
De bouw van extra hoogbouwappartementen kan aanzienlijke inkomsten genereren voor de VME’s. Deze "optopping" moet worden bevorderd als een middel om zonder eigen middelen energetische renovaties te financieren. 

c. Derde investeerders 
Het systeem van derde-investeerders biedt een uitkomst voor syndici en mede-eigenaars zonder financiële last voor de VME. Dit systeem vermindert het risico op energiearmoede en versnelt het besluitvormingsproces aanzienlijk.

d. VME Kredieten: de steun van de banken 
Er moet meer stimulans komen voor syndici om betrokken te zijn bij VME leningen, door administratieve lasten te verminderen en gepaste vergoedingen in te voeren. Banken kunnen een cruciale rol spelen door bijvoorbeeld het openen van rekeningen per lening en per gebouw, wat de opvolging van terugbetalingen vergemakkelijkt. Ook zoals in Frankrijk hypotheeklening uit te breiden naar de mede-eigenaars voor energetische renovaties van de gemeenschappelijke delen. 


3. Aanpassingen in het besluitvormingsproces 

a. Verplichte conformiteit van technische installaties 
Wij adviseren om de wettelijke opdracht van de syndicus uit te breiden, zodat de VME-installaties binnen de wettelijke termijnen conform de geldende wetten en normen worden gebracht. Dit zou de syndicus in staat stellen om offertes voor verplichte werken te verkrijgen en deze met een absolute meerderheid te laten goedkeuren. 

b. Versoepeling van de vereiste meerderheden voor energetische renovaties 
Wij stellen voor om energetische renovaties op te nemen onder de werken die met een volstrekte meerderheid van stemmen kunnen worden goedgekeurd, om het proces te vereenvoudigen en te versnellen. 

c. Schriftelijk stemmingsproces voor AV 
Om het besluitvormingsproces te verkorten, stellen wij voor om schriftelijke stemming voorafgaand aan de AV wettelijk mogelijk te maken. Dit zou de noodzaak voor meerdere AV’s verminderen en kosten besparen voor mede-eigenaars. 


4. Juridische aansprakelijkheid van mede-eigenaars 

Tot slot is het noodzakelijk om de aansprakelijkheid van mede-eigenaars te verhogen wanneer zij weigeren verplichte energiewerken uit te voeren. Dit zou kunnen door middel van sancties, vergelijkbaar met het vroegere systeem van strafpunten voor niet-conforme dakisolatie. 


5. Uniformiteit van maatregelen met betrekking tot brandveiligheid van laadpaleninstallaties in België 

Een ander belangrijk punt dat aandacht behoeft, is de uniformiteit van regelgeving en maatregelen met betrekking tot de brandveiligheid van laadpaleninstallaties in appartementsgebouwen. Op dit moment zijn er verschillen in de voorschriften en handhaving tussen de verschillende gewesten, wat leidt tot onzekerheid en mogelijke veiligheidsrisico's. Wij pleiten voor een nationale harmonisatie van de brandveiligheids-voorschriften voor laadpalen in gebouwen. Dit zou niet alleen de veiligheid van de bewoners garanderen, maar ook de administratieve lasten voor syndici verminderen, aangezien zij momenteel te maken hebben met uiteenlopende regelgeving afhankelijk van de locatie van het gebouw. De UVS (Unie van Syndici) stelt voor om een nationale veiligheidsnorm in te voeren voor de installatie en het onderhoud van laadpalen, die consistent is in heel België. Dit zou een belangrijke stap zijn in de richting van het stimuleren van elektrische mobiliteit, terwijl tegelijkertijd de veiligheid van appartementsgebouwen wordt gewaarborgd.


Info

UVS vzw (Unie van Syndici)
info@uvsyndici.be 
www.uvsyndici.be

Onze blogs


Syndicusregistratie in VME’s: cruciaal bij calamiteiten