“Fiber is stabieler, sneller en ontworpen voor de volgende 70 jaar. De uitrol van het fibernetwerk in België is volop aan de gang. We zetten even op een rijtje wat syndici moeten weten om er het maximum uit te halen.”
Matthias Bodson en het Syndic Team van Proximus hebben als missie om syndici te helpen bij de uitrol van het fibernetwerk in hun gebouwen. "We baseren ons op een grondige kennis van hun beroep en hun dagelijkse praktijk. Dat is essentieel voor de uitrol van het fibernetwerk, aangezien de syndicus instaat voor het beheer van de installaties in zijn gebouw, die cruciaal zijn voor de aansluiting van alle appartementen. De installatiewerken zijn niet erg ingrijpend, maar toch is het nodig zich er bijtijds op voor te bereiden."
De uitrol van fiber: essentieel en gratis
"Naast een veel hogere snelheid en dus veel sneller internet, brengt fiber meer stabiliteit en kwaliteit voor tal van onmisbare diensten voor de bewoners: telewerk, onlinelessen, domotica, bewakingssystemen voor senioren, televisie enzovoort", legt Matthias uit. "Ook andere essentiële diensten voor het gebouw en de syndicus lopen via dezelfde vaste lijnen. Zoals het beheer van de lift, het openen van deuren en slagbomen, intercoms, het brandalarm of het op afstand uitlezen van verbruiksmeters. "
In Antwerpen, Oostende, Knokke, Gent, Brugge, Hasselt, Leuven en Brussel kan al 20% van alle huishoudens en bedrijven zich aansluiten op het nieuwe fibernetwerk. "We verwachten tegen 2028 70% van het Belgische grondgebied en alle flatgebouwen in het land te bestrijken", aldus Matthias. “Tijdens de eerste vijf jaar van de uitrol is de installatie in gebouwen en woningen volledig gratis. Bovendien is het een open netwerk; momenteel heb je de keuze tussen 38 operatoren. De installatie van fiber brengt dus geen verplichting met zich mee om Proximusklant te worden. "
Het einde van het oude netwerk
De komst van fiber betekent ook dat het oude kopernetwerk wordt ontmanteld. "Het kopernetwerk dat nu wordt gebruikt voor internet, telefonie, televisie en bepaalde syndicusdiensten zal worden afgesloten. De gebouwen die niet overstappen op fiber zullen dus geen toegang meer hebben tot deze abonnementen. De deactivatie van het kopernetwerk gebeurt binnen een strikt wettelijk kader. We moeten het BIPT, de Belgische mediaregulator, twee jaar op voorhand informeren. En we zijn verplicht om de precieze datum van afsluiting van het netwerk te respecteren, zonder uitzondering. Toen in Luik fiber werd uitgerold, gingen de mede-eigenaren van een gebouw daar niet mee akkoord. Drie dagen na de uitschakeling van het kopernetwerk vroegen ze ons met spoed hun gebouw aan te sluiten, wat we hebben gedaan, zij het met minder flexibiliteit op het vlak van de bekabeling in hun gebouw."
Het belang van het technisch verslag
De bekabeling van het netwerk in de gebouwen wordt beschreven in een technisch verslag dat aan de syndicus wordt bezorgd. "Deze bekabeling kan worden aangepast. Daarom is het belangrijk dat syndici snel feedback geven op het technisch verslag en vanaf het begin met onze teams overleggen om zoveel mogelijk te anticiperen. Nog een laatste tip voor syndici? Vraag zodra het nieuwe netwerk in je stad wordt uitgerold een mandaat aan de eigenaarsvergadering om tijdig de nodige stappen te kunnen nemen en ingewikkeldere procedures te vermijden. En wanneer alles geïnstalleerd is, vergeet dan niet de diensten die via het fibernetwerk gaan te activeren."
Ons team staat voor je klaar
"Aangezien het gratis is en een enorme meerwaarde biedt, is het fibernetwerk een echte aanwinst voor uw gebouw. U kunt op ons rekenen om het administratieve en factureringsproces vlot te laten verlopen. Aarzelt dus niet contact met ons op te nemen", zegt Matthias tot slot.
Kom ons bezoeken op het Salon van de Mede-Eigendom op 16 november 2023.
INFO
Proximus Syndicus Team: syndic@proximus.com
De syndicuspagina: proximus.be/syndicfiber
De website van het BIPT: www.infofibre.be