De digitalisering is exponentieel toegenomen, ondersteund door het nieuwe fibernetwerk

Het glasvezelnetwerk trekt niet alleen particulieren en bedrijven de toekomst in, maar ook syndici. Frederiek Thiers, eigenaar van FTimmo, ziet tal van mogelijkheden. “Het fibernetwerk gaat iedereen het leven makkelijker maken. En niet in het minst de syndici.”

Frederiek Thiers trad meteen na zijn studies in de voetsporen van zijn vader, die al sinds ’67 actief is in de vastgoedsector. Zeven jaar geleden besloot hij zich exclusief op het syndicschap en rentmeesterschap te richten met FTimmo. Vandaag beheert FTimmo 130 residenties in Zuidwest-Vlaanderen, en had tot 2021 alleen in Kortrijk al 300 studentenkoten onder zijn hoede. Daarnaast is Frederiek Thiers ook penningmeester bij het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (BIV), wat hem een bevoorrechte blik biedt op de sector.

Syndici zijn net dokters

“De cijfers in België zijn behoorlijk schrijnend”, geeft Frederiek toe. “We hebben nog zo’n 2676 vastgoedbemiddelaars die ook syndicus zijn, maar bij velen daarvan beslaat het syndicschap amper 10% van hun activiteiten. Van de mensen die voor de volle 100% syndicus zijn, schieten er nog nauwelijks 513 over. Ons beroep sleept namelijk de reputatie met zich mee dat het louter kommer en kwel is. Daarom gaan we in oktober sensibiliseren met een grote campagne. Daarin willen we de mooie kanten van ons beroep belichten. Want die zijn er natuurlijk ook. Als ik een lezing geeft bij Syntra, vergelijk ik ons beroep bijvoorbeeld vaak met dokters. Die verhelpen ook ziektes, maar die doen dat toch ook niet tegen hun zin? Net als dokters willen wij mensen helpen. Dáár halen wij onze voldoening uit."

Leve de digitalisering

De doorbraak van de digitalisering stemt Frederiek gelukkig hoopvol. Hij verwacht dan ook veel van het nieuwe fibernetwerk. “Toen de pandemie uitbrak, moesten we massaal overschakelen op video calls voor onze bewonersvergaderingen. Ik vreesde dat die omslag te groot zou zijn voor onze oudere bewoners. Maar kijk, dat is wonderwel gelukt.” Sindsdien is de digitalisering exponentieel toegenomen, ondersteund door het nieuwe fibernetwerk. Dat is intussen al in 90% van de residenties van FTimmo aanwezig. “Ook in ons kantoor werken we op glasvezel”, legt Frederiek uit. “Dat maakt echt een groot verschil. Op onze boekhouding na, werkt al onze software tegenwoordig via de cloud, want dankzij het fibernetwerk zijn we zeker van de continuïteit die daarvoor vereist is.”

Frederiek ziet nog tal van andere mogelijkheden in het fibernetwerk, al zijn die volgens hem nog niet voor meteen. “Technisch zijn ze hier wel al mogelijk, maar in West-Vlaanderen en misschien zelfs in België huppelen we altijd wat achterop. Wij kijken de kat liever wat uit de boom. Ik weet dat ze in de Scandinavische landen bijvoorbeeld al veel verder staan met het benutten van de mogelijkheden van het fibernetwerk. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de liften. Als die defect zijn, gaat er meteen een automatische melding naar de leverancier of de onderhoudsdienst, waardoor die veel sneller hersteld worden. Er bestaan ook oplossingen die automatisch aan de ophaaldienst melden dat een vuilniscontainer vol zit. En het kan zelfs nog veel verder gaan dan dat, dankzij bijvoorbeeld de huidige versnellingen op het vlak van AI of gezichtsherkenning, dat je kan gebruiken voor de camerabeveiliging in de inkomhal.

“Uiteindelijk zal het fibernetwerk ook bij ons het leven makkelijker maken voor iedereen. En niet in het minst de syndici”, stelt Frederiek overtuigd. “Dat merken we nu al op het vlak van energie. Sinds het capaciteitstarief is ingevoerd, moet je het energieverbruik toch beter opvolgen. Steeds meer gebouwen worden daarnaast uitgerust met laadpalen en zonnepalen. Daar zijn allemaal snelle verbindingen voor nodig, met een betrouwbare continuïteit. Het fibernetwerk kan dat verzekeren.

Sneeuw op tv

Toen Frederiek bewoners moest overtuigen van het nut van fiber, wees hij hen toch vooral op hun tv: “Veel mensen wimpelen al die nieuwe mogelijkheden nog af, omdat ze niet beseffen dat ze daar binnenkort volop gebruik van gaan maken. Of ze denken dat het fibernetwerk enkel voor Proximus-klanten is bedoeld, omdat het Proximus-logo op alle communicatie prijkt. Terwijl fiber natuurlijk een open netwerk is, dat toegankelijk is voor alle operatoren. Maar van zodra je de bewoners uitlegt dat het kopernetwerk er binnenkort uit zal liggen en ze dus alleen maar sneeuw op hun tv-scherm zullen zien als ze geen fiber laten plaatsen, dan volgt de goedkeuring meestal snel”, lacht hij.

“Daarnaast beklemtoon ik altijd dat ze nú op de kar moeten springen omdat het gratis wordt aangeboden. Als je het nu niet doet en je achteraf op eigen kosten een put moet graven, een kabel moet binnentrekken en die naar de verschillende verdiepingen moet doortrekken, dan gaat je dat makkelijk enkele duizenden euro’s kosten. Ik hoor van collega’s dat het soms lang duurt eer ze de toestemming krijgen van bewoners voor de plaatsing van fiber. Maar als wij het op deze manier aan de bewoners uitleggen, dan hebben we eigenlijk nooit problemen."

Rimpelloze installatie

Ook de eigenlijke installatie van het fibernetwerk verloopt vandaag vlot. Al had Frederiek wel wat last van kinderziektes. “De allereerste installaties verliepen inderdaad niet zonder slag of stoot. De voorafgaande studies door de field managers van Proximus zijn wel altijd vlot verlopen. Maar bij de eigenlijke uitvoering door de onderaannemers hadden we in het begin toch wat problemen. Die boorden bijvoorbeeld op een ongelukkige plek, of keken niet na of er al ergens een kabelgoot lag waar ze gebruik van konden maken. Sindsdien spreek ik na de goedkeuring op de algemene vergadering eerst nog eens af met de persoon die het plan heeft opgesteld. Dan overlopen we alles nog eens samen, en bespreken we de mogelijkheden om het kapen breekwerk tot een minimum te beperken. Die communicatie met Proximus verloopt heel open en constructief. Onze voorstellen om het plan aan te passen, moeten natuurlijk technisch haalbaar zijn, maar ze staan voor veel open. Sinds ik dat heb ingevoerd, hebben we nooit meer problemen gehad bij de installatie.

PROXIMUS zal aanwezig zijn op het Salon van de Mede-eigendom dd donderdag 14 november 2024 op stand 64 & 65


Info

Syndic Team Proximus

Hebt u zelf ook een administratieve of facturatie vraag ?
Neem contact op met het Syndic Team: 0800 30 30 7 
syndic@proximus.com


Labels
Onze blogs

DELEN


 



Duurzaam betonherstel, geen utopie!