Asbestattest gemeenschappelijke delen verplicht vanaf 1 mei 2025

Tegen 2032 moet iedere eigenaar van een woning of een gebouw gebouwd voor 2001 over een asbestattest beschikken. Met het asbestattest, wilt de Vlaamse Regering zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001, in kaart brengen. De bedoeling is om op die manier Vlaanderen tegen uiterlijk 2040 asbestvrij te maken. 

Iedereen weet dat het verboden is, sinds 1998, om asbesthoudende materialen te produceren of te hergebruiken. Maar voor alle woningen die voor 2001 werden gebouwd of verbouwd is de aanwezigheid van asbesthoudende materialen bijna systematisch.

Sinds 23 november 2022 is bij de overdracht van appartementen, woningen en/of gebouwen gebouwd voor 2001, een asbestattest verplicht in Vlaanderen. De verplichting geldt voor entiteiten van meer dan 20m² (het telt dus niet voor garages of kelders in appartementsgebouwen).

Opgelet: Niet elke transactie doet de verplichting ontstaan om te beschikken over een asbestattest. De regeling slaat enkel op verkoop en schenking, het vestigen van een vruchtgebruik, een erfpacht, een opstalrecht of een zakelijk recht onder levenden. 

Steeds beroep doen op gecertificeerd asbestdeskundigen

Een asbestattest is het resultaat van een asbestinventarisatie van de woning. De inventarisatie wordt uitgevoerd door een gecertificeerd asbestdeskundige die ter plaatse een gebouwinspectie zal uitvoeren. De lijst van de gecertificeerde bedrijven vindt u op de website van Ovam: op deze link https://ovam.vlaanderen.be/lijst-procesgecertificeerde-bedrijven

Meestal wordt een niet-destructieve inventarisatie uitgevoerd. Dit betekent dat tijdens de inspectie geen vloeren of wanden beschadigd worden om ingesloten asbest op te sporen, tenzij voor een beperkte staal name. Bij renovatiewerken is in sommige gevallen een aanvullend destructief onderzoek nodig om ingesloten asbest op te sporen.

Het certificaat somt de verdachte stoffen op, beoordeelt de risico's en beschrijft de beheersing ervan. Het wordt bij Ovam geïntroduceerd door een erkend asbestdeskundige. Ovam geeft het certificaat vervolgens af aan de eigenaar en slaat het op in zijn database. De eigenaar kan het attest steeds in het digitale paspoort van zijn woning terugvinden (Woningpas). https://woningpas.vlaanderen.be/

Quid met de gemeenschappelijke delen? 

Voor de overdracht van een appartement die onder het stelsel van gedwongen medeeigendom valt is een asbestattest eveneens verplicht sinds 23 november 2022. Maar voor de gemeenschappelijke delen gaat de verplichting pas in op 1 mei 2025. 

Vanaf 1 mei 2025 zal dus een afzonderlijk asbestattest nodig zijn voor zowel de gemeenschappelijke delen als voor het privatief gedeelte. 

Belangrijk: elke werkgever dient een inventaris op te stellen van alle asbest en asbesthoudend materiaal dat zich in het bedrijf bevindt. Titel 3 van boek VI artikel VI.3-43; van de codex over het welzijn op het werk beschrijft wat er in de asbestinventaris wordt opgenomen, hoe de inventaris wordt opgebouwd, bijgewerkt en gebruikt. Een aanvullende destructieve asbestinventaris is ook nodig voor het geval renovatie- of sloopwerkzaamheden uitgevoerd worden. Zonder deze inventaris mogen de werken niet starten.

INFO

Dominique Krickovic 
Directrice UVS (Unie van Syndici vzw) 
Voorzitter UDS (Union des Syndics asbl) 
Beëdigd Expert in Medeeigendom (vzw Kavex)

Onze blogs

DELEN


 



Verlies de GDPR niet uit het oog!